Ghid de Investitii
JAN 20
2012

Cum sa depistezi companiile excelente

Publicat de in cu 0 comentarii

Cine investeste pe termen lung are nevoie sa adune in portofoliu companii excelente, adica cele care reusesc sa obtina rezultate semnificativ peste media pietei pe o perioada lunga de timp.Ca sa gasesti aceste super-staruri prin multitudinea de firme care “stralucesc” la tot pasul, trebuie sa faci o analiza a cifrelor, adica a rezultatelor  financiare din trecut si prezent, dar si una calitativa, pentru a gasi firmele care vor putea prezenta niste rapoarte financiare imbucuratoare si in viitor.

Partea calitativa inseamna o analiza detaliata a businessului si in acest sens am cautat o sursa de inspiratie cat mai detaliata si relevanta, care sa ajute la construirea unor criterii de selectie. Multi investitori mari ofera  idei utile (de exemplu ca este important sa analizezi managementului sau ca afacerea trebuie sa aiba continuitate) insa simteam nevoia de mai mult decat niste indicii vagi. Asa l-am descoperit pe Jim Collins, un foarte cunoscut scriitor de literature economica, care a studiat sute de firme pe parcursul multor ani pentru a raspunde exact la aceasta intrebare: ce au in plus companiile excelente fata de celelalte?

Totul incepe cu un sau niste fondatori vizionari, cu o mare determinare si valori solide, care  vor sa realizeze ceva deosebit. De multe ori chiar inainte de a sti clar incotro se indreapta, ei “urca in autobuzul lor” oameni  de foarte buna calitate si care impartasesc aceleasi valori.  Si nu doar la inceput, ci si pe tot parcursul existentei firmei, orice CEO va avea grija in primul rand sa se inconjoare de oamenii potriviti – si retineti ca mai bine gasesti unii potriviti decat sa incerci sa schimbi pe cei care nu corespund. Se pare ca acesti lideri care reusesc sa impinga si sa mentina afacerile la nivelul excelentei (fondatorii sau CEO ulteriori) nu sunt neaparat acele personalitati carismatice, dominatoare, care vor sa fie in centrul atentiei si ale caror firme eventual se prabusesc cand ei pleaca. Sunt de multe ori persoane modeste, insa dotate cu o mare vointa, care nu au avut neaparat o idee geniala la inceput, dar ale caror actiuni sunt in interesul firmei, nu al propriei persoane. Ei construiesc firma si stau discreti in umbra.  Creeaza echipe si sisteme care functioneaza bine si dupa ce ei pleaca. Acesta este tipul de lider pe care trebuie sa il cautam.

Revenind la momentul formarii firmei, obiectul de activitate trebuie stabilit urmarind 3 criterii de baza:

–          Ce te pasioneaza profund

–          La ce poti fi foarte bun (poate chiar cel mai bun din lume!)

–          Sa faca sens din punct de vedere economic.

Numai ceea ce se afla la intersectia dintre cele 3 cerinte poate constitui o activitate care sa duca la performante deosebite.  Exista aici un aspect pragmatic – sa poti produce cat mai multi bani –, dar este nevoie si de pasiune, idealism. Collins spune chiar ca obtinerea profitului trebuie sa ocupe locul doi si pe primul loc sa fie o motivatie superioara, care ajuta cumva la bunastarea oamenilor, la progresul societatii etc – iar aceasta va aduce si multi bani.  Firma ar trebui sa aiba un astfel de scop fundamental (de exemplu Disney vrea sa faca oamenii fericiti), destul de general ca sa reziste in timp, alaturi de niste  valori de baza (ex. incurajarea creativitatii, sa fie pionier in tot ce creeaza etc), impreuna alcatuind ideologia fundamentala.  Insa aceasta este autentica, nu sunt sloganuri fara sens cum intalnim deseori. Firma va progresa, va cunoaste schimbari, insa nu se va abate niciodata de la aceasta ideologie si toate alegerile vor fi facute respectand cele 3 criterii de mai sus. De aceea va trebui sa cautam firme la care se observa continuitate, coerenta, simplitate.

Ele se concentreaza pe esential, insa nu sunt “intepenite” in vechile proiecte: de fapt stimuleaza  progresul mult mai mult decat celelalte firme. Scopul fundamental si valorile sunt imuabile, insa scopurile specifice si practicile operationale se schimba in functie de noile oportunitati.  Asadar, firma are un lider vizionar, o echipa voaloroasa, uniti in jurul ideologiei fundamentale si toti pornesc la actiune dupa urmatorul principiu: conservarea esentialului in acelasi timp cu stimularea progresului, prin mecanisme concrete de tipul celor pe care le voi descrie in continuare:

– Companiile excelente isi stabilesc scopuri importante, dificile si temerare. Sunt tinte ambitioase, par imposibile pentru cei din exterior, insa cei din interior stiu ca este posibil sa le atinga. Ele sunt irezistibile pentru manageri si angajati prin perspectivele de castig, dar si prin motivatia care merge dincolo de material (alfel ar fi greu sa se pastreze motivatia). Dupa atingerea unui astfel de tel inalt, este stabilit urmatorul.

–  Incearca o multime de lucruri si pastreaza ceea ce functioneaza.  Spre deosebire de atingerea unor teluri ambitioase, ce presupune o planificare strategica, firmele evolueaza si in urma unor experimente fara scop clar, diversificate, care uneori esueaza insa alteori produc rezultate deosebite. Este un proces cu pasi mici si “mutatii” treptate, care se afla in acord cu teoria evolutionista a lui Darwin: “multiplica, variaza si lasa sa supravietuiasca pe cei mai puternici si sa piara pe cei slabi”. Insa spre deosebire de evolutia speciilor, procesul evolutiv din companii nu este complet inconstient: chiar daca nu stiu exact unde vor ajunge trebuie sa creeze un cadru in care ideile infloresc si apoi (tot constient) sa faca selectia. Indiferent ca evolueaza prin planificari sau prin experimente, aceste firme cresc “sanatos”, fara achizitii prea mari sau acumulare de datorii periculoase.  Schimbarile rezultate din achizitii, salturi tehnologice, eventual prin intermediul unor datorii rezonabile, fac sens doar inserate intr-o crestere organica sustinuta care mai are nevoie de cate un impuls pentru atingerea excelentei. Chiar si atunci cand par ca au facut salturi majore, aceasta este imaginea din exterior, insa in realitatate ei au acumulat treptat, doar ca rezultatul a fost vizibil mai tarziu.

– Companiile excelente au culturi aproape ritualice. Poti sa ii spui indoctrinare sau elitism, dar este cert ca aceste companii isi aliniaza foarte riguros oamenii in acord cu ideologia fundamentala; iar cei care nu se incadreaza sunt respinsi ca niste virusi. Mai ales cele de dimensiuni mari au si diverse practici ritualice (cantece corporatiste, declaratii solemne etc). In felul acesta, angajatii  sunt mai motivati decat ai altor firme, mai determinati si exista o asemanare intre ei chiar si atunci cand fac parte din culturi diferite. Insa in ciuda acestui control ideologic, angajatii au mare autonomie operationala, prin structuri descentralizate, incurajarea atitudinii antreprenoriale, responsabilizarea oamenilor.

– Management din pepiniera proprie. In firmele de succes exista un mult mai mare procent de manageri promovati din interior decat in celelalte. In acest fel, se conserva mai bine esentialul. Pentru obtinerea acestui rezultat, cultiva talentele si le motiveaza sa ramana mult timp in companie, au programe de dezvoltare manageriala si exista o planificare clara a succesiunii pentru toate posturile de la varf. Celelalte firme se trezesc frecvent ca nu au cum sa umple cate un post de manager si atunci cauta disperati un “salvator” din exterior.

– Niciodata nu este indeajuns de bine – exigenta fata de propriile rezultate si o repulsie viscerala fata de orice tendinta de multumire de sine aroganta. Se considera ca o stare confortabila duce la complacere, deci stagnare sau chiar declin, asa ca firmele excelente isi construiesc mecanisme puternice de creare a disconfortului, astfel incat sa stimuleze perfectionarea fara ca aceasta sa fie impusa neaparat/ inca de conditiile exterioare. Este o forma de gandire pe termen lung, prin stimularea oamenilor sa aiba noi realizari de succes inainte de a-si savura bine succesele din prezent.

Daca esti investitor inseamna ca esti pasionat de acest domeniu, simti ca ai competenta necesara si ai observat din diverse exemple si din rationamentul propriu ca poate fi o activitate profitabila. Insa acestea reprezinta doar potentialul. Ca sa il realizezi, probabil ca ar trebui sa procedezi precum firmele excelente: conservarea esentialului si stimularea progresului. Mai departe nu exista sfaturi, fiecare isi gaseste propriul drum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>